Mijn straatnaam verandert

Vanaf wanneer moet ik mijn nieuwe straatnaam gebruiken? 

Wat gebeurt er met mijn post na 1 januari? 

Wat gebeurt er met mijn post na 31 maart 2019? 

Welk adres moet ik opgeven indien ik eind december een online bestelling plaats? 

Worden de straatnaambordjes tijdig aangepast? 

Zullen hulpdiensten vanaf 1 januari mijn nieuwe adres vinden? 

Worden gps-toestellen automatisch aangepast?

Welke administratieve aanpassingen worden voor mij geregeld?

Welke zaken regel ik best zelf? 

Hoe kan ik mijn adreswijziging doorgeven? 

Kan de gemeente al deze zaken niet voor mij in orde brengen? 

 

Moet mijn e-ID (elektronische identiteitskaart) of kids-ID aangepast worden?

Ja, u moet uw nieuwe adres laten registreren op uw elektronische identiteitskaart (e-ID of vreemdelingenkaart) en die van uw kinderen (kids-ID). Dat geldt voor iedereen die in een gemeente woont waarvan naam of postcode wijzigt. Maar omdat uw complete adres wijzigt, helpen we u graag als eerste verder. 

U kan hiervoor terecht in het gemeentehuis op de Oude Markt (Overpelt) van 7 tot en met 31 januari. Dit kan tijdens de openingsuren, elke werkdag van 8u30 tot 12u30. Om u in januari de mogelijkheid te geven om uw e-ID te laten aanpassen, stellen we het gemeentehuis hiervoor ook open op: 

  • zaterdag 12 januari en zaterdag 26 januari, telkens van 9 uur tot 12 uur; 
  • elke maandag en woensdag van 13.30 tot 16 uur; 
  • elke donderdag van 13.30 tot 20 uur. 

U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Deze aanpassing is niet mogelijk vóór 7 januari. 

Let wel: om uw gegevens op uw identiteitskaart te kunnen wijzigen, moet u uw pincode kennen. 

Kent u deze code niet? Zoek dat de omslag die u kreeg bij de uitreiking van uw identiteitskaart. Daarop staat een pukcode vermeld, waarmee u de pincode in het gemeentehuis kan aanpassen. 

Heeft u ook deze omslag niet meer? Dan kan u nieuwe codes aanvragen via www.gemeentepelt.be/pincode. Dat kan reeds vanaf nu. Uiterlijk drie weken na uw aanvraag zijn uw codes beschikbaar in het gemeentehuis. 

Vanaf wanneer moet ik mijn nieuwe straatnaam gebruiken? 

Op 1 januari wijzigt uw adres officieel. Vanaf dan kan u uw nieuwe adres gebruiken.

Wat gebeurt er met mijn post na 1 januari? 

Bpost zal uw post correct bezorgen. Ook poststukken waarop na 1 januari uw huidige adres vermeld staat, zullen worden afgeleverd. Bpost verleent deze service tot en met 30 juni 2019. 

Wat gebeurt er met mijn post na 30 juni 2019? 

Vanaf 1 juli 2019 zal bpost enkel nog de post bezorgen die geadresseerd is op uw nieuwe adres. Poststukken waarop uw oude adres vermeld staat, gaan terug naar de afzender. 

Welk adres moet ik opgeven indien ik eind december een online bestelling plaats? 

Het kan gebeuren dat u in december online een bestelling plaatst en dat u niet weet of uw bestelling nog in 2018 of in 2019 zal aankomen. 

  • Indien u online een bestelling plaatst, wordt in de meeste gevallen een verwachte leverdatum meegedeeld. Indien de levering nog gepland is in 2018, geeft u best uw huidige adres op. Voor leveringen in 2019 kan u uw nieuwe adres gebruiken. 
  • Mocht het zijn dat de koerier uw adres niet vindt, krijgt u daar in de meeste gevallen een melding van en kan u een ander afleveradres kiezen. 
  • U kan er bij de meeste webshops ook voor kiezen om uw zending te laten leveren in een afhaalpunt. 

Worden de straatnaambordjes tijdig aangepast? 

Ja, op 1 januari 2019 wijzigt uw straatnaam. De straatnaambordjes met daarop de nieuwe straatnaam zullen dan geplaatst zijn. 

Zullen hulpdiensten vanaf 1 januari mijn nieuwe adres vinden? 

Ja, de hulpdiensten zijn op de hoogte van de straatnaamwijzigingen. 

Worden gps-toestellen automatisch aangepast? 

De gps-leveranciers zullen normaal gezien in januari hun kaarten en straatnamen aanpassen, op basis van door ons aangeleverde lijsten. Dat betekent niet dat elk gps-toestel automatisch de aanpassingen overneemt. Indien u een gps-toestel gebruikt dat niet verbonden is met het internet en u deze wil updaten, is het nodig dat u een update van de fabrikant installeert. 

Indien u een navigatiesysteem gebruikt dat wel verbonden is met het internet (bv. Google Maps, Waze), worden de aanpassingen wél automatisch doorgevoerd zodra de leverancier deze zelf heeft doorgevoerd. 

Welke administratieve aanpassingen worden voor mij geregeld? 

Op 1 januari worden alle adressen van de inwoners automatisch aangepast in het Rijksregister. Het Rijksregister is een databank met bevolkingsgegevens over elke burger. Heel wat instanties maken gebruik van het Rijksregister en nemen de nieuwe adresgegevens dus automatisch over. 

Onderstaande zaken moet u niet laten aanpassen of worden automatisch voor u aangepast: 

  • fiscale zaken: belastingen, kadastraal inkomen, onroerende voorheffing, BTW; 
  • sociale zaken: wettelijk pensioen, werkloosheidsuitkeringen, arbeidsongeschiktheid, invaliditeit, tijdskrediet, kinderbijslag, VDAB; 
  • ziekenfonds. U kan gerust de gele klevers die je hebt blijven gebruiken. Op die klevers staat een streepjescode. Het adres dat aan die code gekoppeld is wordt automatisch aangepast; 
  • busabonnement van De Lijn en MOBIB-kaart; 
  • reispas; 
  • inschrijvingsbewijs van uw voertuig (‘roze kaart’); 
  • registratie honden (DogID), katten (CatID) en paarden (HorseID);
  • banken en verzekeringen. Febelfin en Assuralia, de koepelorganisatie van resp. de financiële en verzekeringssector, heeft laten weten dat banken de adressen van de betrokken klanten automatisch aanpassen.

Welke zaken regel ik best zelf? 

U houdt best vanaf nu in de gaten van wie u allemaal geadresseerde post toegestuurd krijgt. Zo kan u een lijst opmaken van alle personen en diensten die u op de hoogte moet brengen. De onderstaande lijst kan dienen als leidraad: 

  • abonnementen op dag- en weekbladen;
  • werk: uw werkgever, interimkantoor, vakbond;
  • webshops: mogelijk hebt u bij sommige webshops een profiel met daarin uw afleveradres; 
  • verenigingen waarvan u lid bent; 
  • supermarkten waar u een getrouwheidskaart hebt en die u geadresseerde reclame sturen; 
  • scholen; 
  • familie en vrienden. 

De volgende personen en organisaties verwittigt u bij uw volgend bezoek: 

  • huisarts, ziekenhuis, apotheek; 
  • dierenarts; 
  • garage;
  • notaris, advocaat. 

Voor de volgende organisaties en producten wordt nog naar een oplossing gezocht: 

  • nutsbedrijven en telecom-operatoren. Ook aan deze bedrijven heeft de Vlaams Overheid de lijst met nieuwe adressen bezorgd. De Watergroep, Infrax, Eandis, EDF Luminus, Eneco, Eni, Engie Electrabel, Essent, Proximus, Farys, Pidpa en Telenet hebben alvast bevestigd dat zij de aanpassingen zullen doorvoeren in hun adresbestanden. 
  • identificatie en registratie van landbouwdieren;
  • abonnement NMBS. 

Hoe kan ik mijn adreswijziging doorgeven? 

U krijgt van bpost in de loop van december 10 gratis adreswijzigingskaartjes. Deze kan u gebruiken om uw nieuwe adres aan verschillende personen en organisaties door te geven. 

Tip: indien u kerstkaartjes verstuurt, vermeldt u best meteen uw nieuwe adres bij uw eindejaarswensen. 

Kan de gemeente al deze zaken niet voor mij in orde brengen? 

De gemeente weet niet op welke weekbladen u geabonneerd bent, bij welke verenigingen u bent aangesloten of waar uw kinderen naar school gaan. 

Wat de gemeente wél kan en zal doen, is een lijst bezorgen met de nieuwe straatnamen aan diverse organisaties. Let wel: het gaat om een lijst met straatnamen zonder persoonsgegevens. Bovendien is het aan de betreffende organisaties zelf om de aanpassingen in hun adreslijsten door te voeren. 

Volgende organisaties krijgen van ons een lijst met nieuwe straatnamen: 

  • scholen in Pelt; 
  • verenigingen die gekend zijn bij de gemeentebesturen van Neerpelt en Overpelt; 
  • banken en verzekeringsmaatschappijen; 
  • huisartsen in Pelt; 
  • advocaten in Pelt; 
  • nutsmaatschappijen; 
  • sociale huisvestingsmaatschappijen; 
  • winkelketens met een vestiging in Pelt.