Token aanvragen

Een token is een digitale of elektronische handtekening. Het is niet hetzelfde als een elektronische identiteitskaart (eID). 

Het is een papieren kaartje met de afmetingen van een bankkaart waarop 24 persoonlijke codes gedrukt staan. Wil je toegang krijgen tot bepaalde beveiligde online diensten van de overheid, word je gevraagd om eerst je gebruikersnaam en paswoord in te vullen en vervolgens één van de 24 codes van uw persoonlijke token (bv. code 13). Op die manier kan je bewijzen dat jij wel degelijk de persoon bent die je beweert te zijn. 

Online diensten waarvoor je het token kan gebruiken:

  • Tax-on-web;
  • MyMinFin;
  • digitaal aanvraagformulier studietoelagen;
  • online indienen IMJV (integraal milieujaarverslag);
  • het digitaal loket op het belastingportaal;
  • externe toegang tot mailbox voor ambtenaren;
  • ...

Wat moet ik doen?

Heb je een Belgische e-ID, dan kan je een token aanvragen op de portaalsite van de federale overheid. Wie in het bezit is van een elektronische vreemdelingenkaart kan via de gemeente een token laten aanvragen.

Er zijn twee methoden om een token aan te vragen: 

  • via je elektronische identiteitskaart;
  • of via uw rijksregisternummer en identiteitskaartnummer. 

Na een succesvolle registratie krijg je onmiddellijk een e-mail ter bevestiging. De eerste werkdag na de aanvraag wordt het token gedrukt en opgestuurd per post naar jouw adres. 

Kostprijs

Gratis