Over dit project
Boseind heeft een probleem dat we moeten oplossen: in de winter heeft de wijk last van teveel water, maar in de zomer zorgen onweders, hitte en droogte voor problemen. Daarom zullen we Boseind op een duurzame manier klaarmaken voor de toekomst, in de winter én in de zomer.
Dit doen we door straatbermen te verzachten. Minder verharding wilt zeggen dat er meer water terplekke kan indringen in de ondergrond. Dat vermindert wateroverlast en zorgt voor een buffer bij droogte en watertekort.
Als we de straten hertekenen, kunnen we ook best de verkeerscirculatie in de wijk hertekenen. Dat biedt meteen kansen om van Boseind een aangenamere wijk te maken.
Voor het verkeer in en om Boseind wordt een onderscheid gemaakt tussen drie soorten straten (zie overzichtsplan Boseind).
Verbindingsstraten
- Roze op het plan.
- Straten voor verkeer dat zich tussen Boseind en andere dorpskernen verplaatst.
- Deze straten maken geen deel uit van het project Boseind Natuurlijk.
Wijkstraten
- Oranje op het plan.
- Veel gebruikte straten om zich te verplaatsen binnen de wijk.
- De inrichtingsprincipes:
- De maximale snelheid bedraagt 50 km/u.
- Voor fietsers worden suggestiestroken aangelegd.
- Aan minstens één zijde van de weg wordt een voetpad aangelegd.
- Waar nog ruimte over is, worden de bermen vergroend.
- Er mag niet op straat of in de berm geparkeerd worden.
- Op kruispunten hebben wijkstraten voorrang op woonstraten.
Woonstraten
- Zwart op het plan.
- Straten gebruikt door autoverkeer dat in deze straat (of een aangrenzende) zijn bestemming heeft.
- De inrichtingsprincipes:
- De maximale snelheid bedraagt 30 km/u.
- Voetgangers, fietsers en auto’s gebruiken samen de rijweg (geen afzonderlijke voet- en fietspaden).
- De bermen worden maximaal vergroend.
- Er kan op straat geparkeerd worden (maar niet in de bermen!).
- Op kruispunten tussen woonstraten geldt voorrang van rechts.
- Inrichting in fases op de lange termijn.
In eerste instantie zal gewerkt worden aan de inrichting van de wijkstraten. Daarvoor worden vanaf het najaar de inrichtingsplannen opgesteld. Dat gebeurt op basis van:
- de technische mogelijkheden
- de verkeerskundige (veiligheids-)regels
- De input van de inwoners
Onderaan vind je de schetsontwerpen van de wijkstraten die onder handen genomen worden.
Zoals het woord het zegt: het is een schets. Die schets geeft geeft aan wat de bedoeling is. Zo geven de schetsen aan dat er bomen komen, maar nog niet waar exact en welke. Dat moet nog perceel per perceel bekeken worden.
Het zijn dus geen plannen waar een aannemer mee aan de slag kan. Dat is nog te vroeg. Die worden ten vroegste pas vanaf het najaar opgesteld nadat alle elementen - ook de inbreng van de bewoners - verwerkt zijn.
Geel op het plan. Zie plannetje schetsontwerp schoolomgeving.
Samen met de herinrichting van de wijkstraten, wordt de inrichting van de schoolomgeving aangepakt. De schoolomgeving wordt niet alleen groener maar ook veiliger voor fietsers en voetgangers. Dit gebeurt met de volgende ingrepen:
- Het kruispunt van de Lepelstraat met de Acaciastraat wordt ingericht zodat het autoverkeer vlotter rijden in de Acaciastraat.
- Het doorgaande autoverkeer wordt uit de onmiddellijke omgeving van de schoolpoorten geweerd door knips in de Haagdoornstraat en de Lepelstraat. Deze knips worden zodanig geplaatst dat bewoners hun woningen nog kunnen bereiken met de wagen.
- De parkings voor de schoolpoort verdwijnen en er worden schoolstraten ingericht. In deze schoolstraten is er geen autoverkeer toegelaten op de momenten dat leerlingen de school verlaten of er toekomen.
- De parking aan de Acaciastraat (op wandelafstand van de schoolpoorten) wordt uitgebreid. Hierdoor zullen er méér parkings beschikbaar zijn dan vandaag het geval is. Deze parkings liggen wel iets verder van de schoolpoort.
- Langs de Acaciastraat zijn er mogelijkheden om de oudere leerlingen met de wagen af te zetten. Ze kunnen dan de autovrije Lepelstraat en Haagdoornstraat gebruiken om naar de schoolpoort te wandelen.
- De overige openbare ruimte in de schoolomgeving wordt heringericht als wachtruimte voor ouders en speelruimte voor kinderen.
Als gevolg van de herinrichting van de verkeerscirculatie, moeten een aantal kruispunten aangepast worden. Zie plan herinrichting kruispunten.
- A. Kievitstraat x Haagdoornstraat
- B. Molenstraat x Lepelstraat
- C. Kievitstraat x Lepelstraat
- D. Rosendijk x Nachtegaalstraat
Op 25 juni was er een inloopmoment waarbij de schetsontwerpen van de wijkstraten getoond werden. De bedoeling was om feedback te verzamelen van de bewoners en handelaars langs deze straten.
De meeste van de ontvangen vragen en opmerkingen hebben betrekking op enerzijds bomen en inritten en anderzijds parkings. De gemeente zal samen met het studiebureau nagaan hoe de feedback kan verwerkt worden in het ontwerp.
Er wordt in deze fase verder niet ingegaan op individuele vragen. Fluvius voert momenteel een procedure om een studiebureau aan te stellen dat het technisch ontwerp technisch moet uitwerken tot een aanbestedingsdossier. Om te komen tot een einddossier is er nog tijd tot het voorjaar van 2027. Het is daarom niet nodig om op korte termijn een afspraak te maken bij de omgevingsbalie van de gemeente.
De vragen die te maken hebben met parkings en inritten worden gebundeld. Het is de bedoeling om een algemeen kader rond deze problematiek te scheppen.
Hier volgen de meest gestelde vragen, met hun antwoord. Daaronder is een link naar alle veel gestelde vragen in verband met het project Boseind Natuurlijk!
De basis is de Europese Kaderrichtlijn Water 2027. Het doel van de Kaderrichtlijn Water is de watervoorraden en de waterkwaliteit in Europa veilig stellen en de gevolgen van overstromingen en perioden van droogte afzwakken. Daarbij worden een aantal verplichtingen opgelegd aan de lidstaten.
Om de doelstellingen te behalen, geeft de Vlaamse overheid subsidies aan de gemeenten wanneer voldoende regenwater van het openbaar domein afgekoppeld kan worden van de gemengde riolering en kan indringen in de ondergrond.
Om een beroep te kunnen doen op deze subsidies, wordt de verharde oppervlakte op het openbaar domein beperkt. Voor inritten is dat een beperking tot één inrit met een breedte van maximum 4,5 meter.
Het is dus kwestie om zoveel mogelijk buffervolume te creëren in de bermen, waarin het regenwater kan infiltreren.
Elke druppel die uit de gemengde rioleringen kan gehouden worden, zal:
- bij regenweer het gemengde vuilwater niet doen overstorten in de waterlopen;
- het grondwaterpeil verhogen, wat goed is tegen verdroging.
Verhardingen op privaat domein moeten meestal verplicht een vergunning hebben. In principe wordt in deze vergunning steeds opgelegd dat er geen regenwater richting het openbaar domein mag aflopen en dat alle regenwater op het private terrein gebufferd moet worden.
Daarnaast moet 50% van de voortuin met groen ingericht worden. Kiezel, dolomiet en andere semi-verharding wordt aanzien als verharding, evenals grasdallen, waterpasserende of poreuze klinkers.
Omwille van verkeersveiligheid wordt enkel toegelaten om via de hoofdinrit de rijweg op te rijden.
Indien er dus noodzaak is aan meerder parkings, kunnen deze best georganiseerd worden op eigen terrein door middel van insteekparkings in de voortuin vanuit de hoofdinrit .
Voor het overige worden de vragen die te maken hebben met parkings en inritten gebundeld. Het is de bedoeling om een algemeen kader rond deze problematiek te scheppen.
De bomen staan momenteel indicatief ingetekend op de schetsontwerpen. Ze willen zeggen: “er komen in deze straat bomen in de bermen”. Ze zeggen niet waar exact en hoeveel bomen er komen. De schetsontwerpen zijn immers geen plannen waarmee een aannemer effectief aan de slag kan om de weg in te richten. Daar is het nog te vroeg voor en daar komt nog heel wat bij kijken.
Eerst wordt bepaald welke soort boom er komt in de straat. Men zal per straat kiezen voor andere boomsoorten om de diversiteit te verhogen. Dat voorkomt ook ziekten en plagen in bepaalde boomsoorten.
Er wordt voorts voor gezorgd dat de kruinen van de bomen niet in elkaar kunnen groeien. De diameter van de kruin bepaalt daarbij de afstand tussen de bomen.
Er zal ook rekening gehouden worden met de inplanting van de openbare verlichting, de ligging van de nutsleidingen onder de grond en uiteraard ook de ligging van de inritten.
Er wordt zelfs rekening gehouden met de ligging van zonnepanelen om te bepalen aan welke zijde van de straat er bomen komen.
In ieder geval: neen, er zullen geen bomen geplaatst worden voor vergunde inritten op het privaat domein .
Het is alleszins zo dat er langs de straten in de bermen enkel gekozen zal worden voor bomen tussen de 6 en 12 meter hoog.
Er wordt ook rekening mee gehouden dat de wijkstraten in de winter gestrooid worden. De bomen moeten dus minder gevoelig voor zout zijn.
Daarnaast zijn er soorten die minder wortelopdruk hebben, soorten die minder gevoelig zijn voor takbreuk, …
Afhankelijk van de beschikbare ruimte zowel boven- als ondergronds, zal uiteindelijk de vorm van de kruin bepaald worden.
Klik hier om naar alle veel gestelde vragen bij het project Boseind Natuurlijk te gaan.
Wil je verder op de hoogte gehouden worden van de evolutie van het project?
Registreer je dan via www.gemeentepelt.be/interesseboseindnatuurlijk .
Downloads
- 00_OVERZICHTSPLAN_20250617.pdf4,8 Mb pdfDownloaden
- 01_MOLENSTRAAT_100B-129.pdf2,5 Mb pdfDownloaden
- 02_MOLENSTRAAT_69-100.pdf2,7 Mb pdfDownloaden
- Downloaden
- 04_KIEVITSTRAAT_1-40-45.pdf2,7 Mb pdfDownloaden
- 05_KIEVITSTRAAT_44_46-61.pdf2,3 Mb pdfDownloaden
- 06_SCHOOLOMGEVING_20250617.pdf4,7 Mb pdfDownloaden
- Downloaden
- 08_ROOSENDIJK _1-34.pdf2,7 Mb pdfDownloaden
- 09_NACHTEGAALSTRAAT_7-43.pdf2,8 Mb pdfDownloaden
- 10_NACHTEGAALSTRAAT_45-88.pdf2,6 Mb pdfDownloaden
- 11_DE ROOSEN_1-29_34_36.pdf2,8 Mb pdfDownloaden
- 12_DE ROOSEN_31_33_35_37-69.pdf2,5 Mb pdfDownloaden
- 13_DE ROOSEN_70-90.pdf2,2 Mb pdfDownloaden
Updates
Legende
overzicht
- LCPBase.DataAPI.TimeLine.Models.TimeLineStatusStart: het voorjaar van 2024 tot het voorjaar van 2025
Participatietraject met de bewoners
Samen met bewoners van Boseind werden drie workshops georganiseerd om de problematiek helder te stellen en om ideeën en meningen te verzamelen, om daarmee een begin te maken met de herinrichting van de staten van de wijk.
- LCPBase.DataAPI.TimeLine.Models.TimeLineStatusStart: het voorjaar van 2025 tot het najaar van 2025
Opmaak schetsontwerpen wijkstraten
Aan de hand van alle verzamelde informatie - ook die van de bewoners - worden schetsontwerpen opgesteld van de wijkstraten. Daarbij wordt ook de schoolomgeving meegenomen en worden een aantal kruispunten heringericht.
Zoals het woord het zegt: het is een schets. Die schets geeft aan wat de bedoeling is. Zo geven de schetsen aan dat er bomen komen, maar nog niet waar exact en welke. Dat moet nog perceel per perceel bekeken worden. En uiteraard worden er geen bomen gepland voor vergunde inritten.
Het zijn dus geen plannen waar een aannemer mee aan de slag kan. Dat is nog te vroeg. Die worden ten vroegst pas vanaf het najaar opgesteld nadat alle elementen - ook de inbreng van de bewoners - verwerkt zijn.
Klik hier om naar alle veel gestelde vragen bij het project Boseind Natuurlijk te gaan.
Er wordt in deze fase verder niet ingegaan op individuele vragen.
Fluvius voert momenteel een procedure om een studiebureau aan te stellen dat het technisch ontwerp technisch moet uitwerken tot een aanbestedingsdossier. Om te komen tot een einddossier is er nog tijd tot het voorjaar van 2027. Het is daarom niet nodig om op korte termijn een afspraak te maken bij de omgevingsbalie van de gemeente.
De vragen die te maken hebben met parkings en inritten worden gebundeld. Het is de bedoeling om een algemeen kader te scheppen rond deze problematiek.
- LCPBase.DataAPI.TimeLine.Models.TimeLineStatusStart: het najaar van 2025 tot het najaar van 2026
Technisch ontwerp wijkstraten
De schetsontwerpen en alle verzamelde info zijn verwerkt. Nu kunnen de technische plannen voor de herinrichting van de wijkstraten getekend worden.
Als deze klaar zijn en vooraleer ze definitief goedgekeurd worden en de werken beginnen, worden de betrokken bewoners en handelaars opnieuw uitgenodigd.
- LCPBase.DataAPI.TimeLine.Models.TimeLineStatusStart: het najaar van 2026
Werken herinrichting wijkstraten Boseind




