Elektronische identiteitskaart (eID): alleen voor BELGEN

Maak een afspraak - aanvragen eID

Maak een afspraak - afhalen eID

De elektronische identiteitskaart is enkel voor inwoners met de Belgische nationaliteit. Alle inwoners van Pelt met een andere nationaliteit moeten een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen.

Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijgt iedere Belg een identiteitskaart ('pas' in de volksmond). Dit is een bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister. Met dit document kan de houder zijn of haar identiteit en nationaliteit aantonen, ook in het buitenland.

Vanaf de leeftijd van 15 jaar moet je verplicht de identiteitskaart steeds op zak hebben.

De elektronische identiteitskaart heeft 3 belangrijke functies:

  • je kan er je identiteit mee bewijzen;
  • het is een reisdocument binnen de landen van de Europese Unie;
  • het is een communicatiemiddel met overheidsdiensten (e-government).

Deze kaart heeft een geldigheidsduur van 10 jaar voor volwassenen, uitgezonderd:

  • de eID voor jongeren van 12 en 18 jaar: 6 jaar geldig
  • de eID voor volwassenen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Voor wie

Belgische inwoners vanaf 12 jaar die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van Pelt.

Wat moet ik doen?

STAP 1: Aanvragen

Je wordt persoonlijk uitgenodigd met een oproepingskaart, ook voor een hernieuwing. Indien je sneller een elektronische identiteitskaart wil, dan kan je je spontaan aanbieden. Je dient je persoonlijk aan te melden omdat bij de aanvraag je vingerafdrukken worden geregistreerd.

Om een nieuwe elektronische identiteitskaart aan te vragen moet je een afspraak maken.


STAP 2: Afhalen

Na 2 tot 4 weken ontvang je een omslag met de pin- en pukcode. Vanaf dan kan je je melden bij de burgerbalie om je nieuwe identiteitskaart af te halen, maak hiervoor een afspraak. Deze codes zijn noodzakelijk voor de activering van je nieuwe elektronische identiteitskaart. Hou deze persoonlijke codes goed bij! 

Ook het afhalen dien je persoonlijk te doen omdat je identiteit gecontroleerd wordt via je vingerafdrukkken.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag u het niet meer gebruiken. Breng de teruggevonden eID of paspoort terug naar de burgerbalie.

Kostprijs

  • € 16,70 - te betalen bij de aanvraag
  • Spoedprocedure (2 werkdagen): € 101,90
  • Extreme spoedprocedure met levering en afhaling in Brussel: € 134,10

Regelgeving

Bij verlies of diefstal van je identiteitskaart moet je zo snel mogelijk aangifte doen bij de burgerbalie in het gemeentehuis.

Via DOC STOP (tel. 00800 2123 2123) kan je 24 uur per dag het verlies of de diefstal van identiteitsdocumenten melden en ze laten blokkeren. De aangifte leidt tot een directe en definitieve intrekking. Je zal daarna een nieuwe kaart moeten aanvragen.

Uitzonderingen

Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de Burgerbalie kunt gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met de burgerbalie.

Wat meebrengen?

Bij de aanvraag van je eID:

  • je oproepingskaart;
  • je huidige identiteitskaart of het vervangingsattest (bijlage 12) van de politie;
  • een recente pasfoto met witte achtergrond die aan de voorwaarden voldoet (in het gemeentehuis heb je ook de mogelijkheid om pasfoto’s te maken. Dit kost voor 6 pasfoto’s 5 euro).

Bij het afhalen van je eID:

  • de brief met pin- en pukcode die je per post ontving;
  • je oude identiteitskaart.