Jeugd - Subsidies voor het onderhoud van jeugdlokalen

Erkende jeugdwerkverenigingen kunnen een gemeentelijke subsidie aanvragen voor het onderhoud van hun jeugdlokalen.

Met dit reglement wil de gemeente de beheerders van de jeugdlokalen ondersteunen inzake het onderhoud van hun infrastructuur. Peltse kinderen en jongeren moeten bij hun jeugdvereniging kunnen spelen en zich uitleven in veilige en aangename omstandigheden. Daartoe komt de gemeente tussen, afhankelijk van de aard van de investeringen, via een
subsidie of via een dienstverlening van de gemeentelijke diensten. Het betreft volgende werken:

• Verbouwingen en aanpassingen van de jeugdlokalen
  • Dienstverlening vanuit de gemeentelijke diensten aan beheerders van jeugdlokalen
  • Ondersteuning inzake brandveiligheid

Voor wie

Als Pelter jeugdvereniging wordt beschouwd elke vereniging die tijdens het vorige dienstjaar vanwege de gemeente Pelt werkingssubsidies gekregen heeft op basis van het reglement op het toekennen van werkingssubsidies aan de Pelter verenigingen, meer bepaald de bepalingen handelend over de jeugdverenigingen.

Als vzw die het jeugdlokaal beheert, wordt beschouwd de vzw verbonden aan de jeugdvereniging(en) die het jeugdlokaal gebruiken voor hun werking.

Om voor ondersteuning in aanmerking te komen gelden de volgende voorwaarden:

• De aanvragende vereniging moet wat betreft de betrokken infrastructuur beschikken over een zakelijk recht of over een huurovereenkomst die nog ten minste 9 jaar loopt.
  • De werken mogen slechts aanvatten nadat het college van burgemeester en schepenen een goedkeuring heeft gegeven.
  • De vereniging stelt de gemeente via het digitaal formulier op de hoogte van de aanvang van de werken en deelt een contactpersoon mee.
  • De vereniging verbindt er zich toe de nodige inlichtingen te verstrekken en de controle ter plaatse van de afgevaardigde van het gemeentebestuur te aanvaarden.
  • De subsidie dient aangewend te worden voor het doel waarvoor ze uitgekeerd werd en dit op straffe van gehele of gedeeltelijke terugbetaling van de uitgekeerde subsidie.
  • Tenzij in onderling overleg met het gemeentebestuur, mogen op straffe van terugbetaling van de uitgekeerde subsidie de lokalen waaraan de gesubsidieerde werken werden uitgevoerd niet geheel of gedeeltelijk aan de bestaande bestemming onttrokken worden binnen een termijn van 9 jaar, te rekenen vanaf de definitieve toezegging.
  • De vereniging vermeldt in haar communicatie omtrent de uitgevoerde werken de ondersteuning vanwege het gemeentebestuur.