Indienen van een omgevingsvergunning

Wil je langskomen bij de omgevingsbalie? Maak dan een afspraak via het nummer 011 94 94 79. 

Misschien is een bezoek aan onze dienst onnodig en kunnen we je de gevraagde info meteen mailen. Zo bespaar je heel wat tijd. Kunnen we je niet digitaal verder helpen, dan neemt een medewerker snel contact met je om een afspraak vast te leggen op een moment dat voor jou het beste past.

Maak een afspraak

Informeer jezelf

Voordat je een bouwgrond of eigendom aankoopt of voordat je begint met (ver)bouwen of andere werken wil uitvoeren, is het raadzaam om eerst informatie in te winnen bij de dienst ruimtelijke ordening. Deze dienst licht je graag toe welke functies op het perceel mogelijk zijn, welke voorschriften van toepassing zijn, welke procedures je moet doorlopen enz.
Informeer zeker op voorhand, zodat de mogelijkheden en knelpunten tijdig kunnen worden gesignaleerd.

Je hebt geïnformeerd over je bouw- of verbouwplannen bij de omgevingsbalie en je wilt nu het dossier indienen.

Enkel dossiers waarvoor de medewerking van een architect niet vereist is, kan je zelf indienen via het Omgevingsloket

Merk je dat je toch wat hulp kunt gebruiken? Maak dan een afspraak met de omgevingsbalie zodat wij dit samen met jou indienen. 

Voorwaarden

Stedenbouwkundige melding

Voor een aantal ingrepen is de vergunningsplicht vervangen door de meldingsplicht. Je stelt nog steeds een dossier op maar de procedure die je dossier doorloopt is erg kort. Indien het dossier in orde is zal het college van burgemeester en schepenen binnen de 30 dagen vanaf de ontvangstdatum akte nemen en jou hiervan op de hoogte brengen.

Wat moet ik doen?
Voor de aanvraagprocedure verwijzen we naar de website van het Omgevingsloket.

Afhankelijk van welke werken je gaat uitvoeren, moet je al dan niet plannen laten opmaken door een architect. Dit bepaalt ook welk aanvraagformulier je moet gebruiken en welke stukken je dient bij te voegen. Meldingen waarbij de medewerking van een architect verplicht is, moet je digitaal indienen via het omgevingsloket.


Afhandeling
Zodra je een bericht hebt ontvangen van de aktename kan je al beginnen met de werken.

Wat moet ik doen?

  • De dossierbehandelaar kijkt of de aanvraag volledig is, dus of alle benodigde documenten bij het dossier zitten.
    • De aanvraag is niet ontvankelijk en/of volledig: binnen de 30 dagen na indiening ontvang je een e-mail van het omgevingsloket. De vergunningsprocedure wordt stopgezet.
    • De aanvraag is ontvankelijk en volledig: binnen de 30 dagen na indiening ontvang je een e-mail van het omgevingsloket. We delen ook mee of er een openbaar onderzoek nodig is.
  • Bij sommige aanvragen is het nodig een openbaar onderzoek te organiseren. Dit is een periode van 30 dagen waarop iedereen het dossier kan komen bekijken en eventueel een bezwaar kan indienen.
  • Vanaf de datum van volledigheidsverklaring moet een beslissing door het college van burgemeester en schepenen genomen worden binnen een termijn van:
    • 60 kalenderdagen bij een dossier zonder openbaar onderzoek
    • 105 kalenderdagen bij een dossier met openbaar onderzoek
  • Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing om de aanvraag goed te keuren of de weigeren. Binnen de 10 dagen van de beslissing, bezorgen we je de getekende beslissing.
  • Deze beslissing moet dan gedurende 30 dagen aangeplakt worden op een zichtbare plaats op het terrein. Deze aanplakking (een gele affiche) bezorgen we je via de post. Je mag van je vergunning gebruik maken als je binnen de 35 dagen (vanaf de eerste dag van de aanplakking) geen melding van een beroep hebt ontvangen.

Wat meebrengen?

  • Identiteitskaart en pincode
  • Alle dossierstukken volgens het geldende normenboek

Het is mogelijk om de dossierstukken al op voorhand aan ons te bezorgen via omgevingsbalie@gemeentepelt.be. 

;