Kamerwonen: hoe vraag ik het aan?

Inhoud

De politieverordening op de uitbating van kamers treedt in werking op 1 januari 2025. 

Een overgangsperiode wordt voorzien voor kamerwoningen die op de datum van inwerkingtreding van dit besluit in
uitbating zijn. Uiterlijk op 1 januari 2026 dient de uitbater van een dergelijke kamerwoning te beschikken over een
uitbatingsvergunning zoals opgelegd in deze verordening.

Wat moet ik doen?

Stap 1: aanvragen van een omgevingsvergunning voor de vermeerdering van het aantal woongelegenheden

Voor meer informatie over de omgevingsvergunning kan je terecht bij de Omgevingsbalie. 

Stap 2: de omgevingsvergunning is uitgevoerd en de kamers voldoen aan de minimale woningkwaliteitsnormen volgens de Vlaamse Codex Wonen 2021 en de extra veiligheids- en kwaliteitsnormen volgens de politieverordening kamerwonen. Nu vraag je een conformiteitsattest aan via deze pagina

Stap 3: nu vraag je je uitbatingsvergunning aan. Deze zal 100 euro kosten. 

Hiervoor heb je o.a. volgende documenten nodig:

  • Omgevingsvergunning voor het aantal woongelegenheden
  • Conformiteitsattest voor de kamerwoning en kamers
  • Grondplan per verdieping
  • Geldig keuringsattest elektrische installaties
  • Geldig reinigings- of keuringsattest gas-/ of mazoutinstallatie
  • Verzekering voor brand- en waterschade
  • Gunstig brandweerverslag voor de ingebruikname van de kamerwoning
  • Huishoudelijk reglement met minimale vermeldingen:
    • Afspraken inzake onderhoud
    • Afspraken inzake sorteren van afval
    • Inlichtingennota met aanbevelingen voor brandpreventie
    • Naam en telefoonnummer van de verantwoordelijke dagelijks beheer
Naar top