Overschrijving buitenlandse akte

Maak een afspraak

Inhoud

Als inwoner van de gemeente Pelt kan je je buitenlandse geboorte-, adoptie-, huwelijks-, echtscheidings- of overlijdensakte laten overschrijven in de registers van de burgerlijke stand van je woonplaats.

Sinds 1 januari 2025 is het voor Belgen verplicht om een dergelijke buitenlandse akte voor te leggen. Dit is namelijk verplicht voor elke buitenlandse authentieke akte die op een Belg betrekking heeft. Voor niet-Belgen is dit ook verplicht wanneer er naar aanleiding van de akte een wijziging moet worden doorgevoerd in de registers van de burgerlijke stand.

Voor wie

  • Inwoners van de gemeente Pelt
  • Belgen die in het buitenland wonen en Pelt als laatste plaats van inschrijving hadden

Voorwaarden

De akten moeten, indien nodig, gelegaliseerd zijn en vertaald zijn naar het Nederlands door een beëdigd vertaler. In het geval dat de beëdigde vertaling niet gebeurd is in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie, moet je de vertaling ook laten legaliseren.

Wat moet ik doen?

Mail een kopie van de akte, een kopie van je identiteitskaart of verblijfskaart, je adresgegevens en je telefoonnummer naar burgerlijkestand@gemeentepelt.be. De dienst burgerlijke stand neemt contact met je op voor de verdere afhandeling van de registratie.

Kost

Gratis

Bewijs

  • Je eigen identiteitskaart, paspoort of verblijfsvergunning
  • Een volledig afschrift of uittreksel van de geboorte-, adoptie-, huwelijks-, echtscheidings- of overlijdensakte, indien nodig voorzien van legalisatie
  • Indien nodig een beëdigde vertaling naar het Nederlands van de akte

Regelgeving

    Wat meebrengen

    • Je eigen identiteitskaart, paspoort of verblijfsvergunning
    • Een volledig afschrift of uittreksel van de geboorte-, adoptie-, huwelijks-, echtscheidings- of overlijdensakte, indien nodig voorzien van legalisatie
    • Indien nodig een beëdigde vertaling naar het Nederlands van de akte

    Maak een afspraak

    Waar vind ik meer info?

    Naar top