Stedenbouwkundig uittreksel

Sinds 1 juli 2021 is de procedure met betrekking tot het aanvragen van een stedenbouwkundig uittreksel gewijzigd.

Er is een eenmalige registratie nodig van uw organisatie samen met (tot) 5 medewerkers via: https://www.gemeentepelt.be/registratievastgoedinfo

Hierna kunnen uw organisatie alsook de ingegeven medewerkers aanvragen doen voor stedenbouwkundige uittreksels via de groene knop.

Let op: indien er nieuwe medewerker bij een reeds geregistreerde organisatie bijgevoegd moet worden, mag je een mailtje sturen naar omgevingsbalie@gemeentepelt.be met de naam en het emailadres van de persoon die nog geregistreerd moet worden in het systeem.

Indien je je aanvraag wil annuleren (wegens dubbel en/of foutief), kan dit door op het rode kruisje (staat rechts) te drukken in de betaallink. Na de betaling kan je je aanvraag niet meer zelf annuleren.

Uittreksel online aanvragen

Bij de verkoop van een woning moet je stedenbouwkundige informatie ter beschikking stellen aan de koper. Dat is informatie over vergunningen, eventuele bouwovertredingen, voorkooprecht van andere partijen en verkavelingsvoorschriften.

Die stedenbouwkundige informatie kan je verkrijgen door een uittreksel (stedenbouwkundig uittreksel) te vragen uit het vergunningen- en het plannenregister.

Voorwaarden

Een stedenbouwkundig uittreksel moet je mee afleveren bij de verkoop van een woning. Het uittreksel mag op het moment van de verkoop niet ouder zijn dan één jaar.

Wat moet ik doen?

Jijzelf, je notaris of makelaar kan het stedenbouwkundig uittreksel online aanvragen.

Het stedenbouwkundig uittreksel wordt afgegeven binnen een termijn van 30 dagen na ontvangst van de betaling van de aanvraag.

Kostprijs

50 euro per kadastraal perceel.

Hulp nodig?

Bekijk dan deze handleiding.