Inhoud
Onder bepaalde voorwaarden kan je je familienaam laten wijzigen.
Dit kan op 2 verschillende manieren:
1. omwille van ernstige redenen via de FOD Justitie of
2. de eenmalige wijziging van naam (de "one shot" naamsverandering)
Voor wie
1. Je kan uitzonderlijk je familienaam laten wijzigen als:
- je Belg, erkend vluchteling of staatloze bent
- je duidelijk motiveert waarom je de naamsverandering wil
- er ernstige redenen zijn
- de gevraagde naam geen aanleiding geeft tot verwarring
- de gevraagde naam jou of derden niet kan schaden.
2. Sinds 1 juli 2024 kan je eenmalig je familienaam laten wijzigen als:
- je Belg, erkend vluchteling of staatloze meerderjarige bent.
- je de naam van je moeder, je vader of een combinatie van deze namen in de gewenste volgorde wil dragen, of de naam van een enkele adoptant of gecombineerd met de naam van een andere ouder.
Voorwaarden
Wat moet ik doen?
1. Je dient je aanvraag schriftelijk (niet per mail) in bij de Dienst Naamsverandering van de FOD Justitie.
Als je kinderen hebt die je naam dragen, moet je verduidelijken of je wil dat ook zij van naam veranderen.
Ben je minderjarig, dan moet de aanvraag ingediend worden door je ouders (of voogd). Als de aanvraag door één enkele ouder is ingediend, dan zal de andere ouder daarover ingelicht worden.
De procedure duurt gemiddeld tussen de 6 en 12 maanden. Door de naamsverandering ben je verplicht ook je identiteitspapieren, rijbewijs en dergelijke te vernieuwen.
2. Je neemt contact op met je gemeentebestuur en geeft aan naar welke naam je wilt wijzigen.
Kost
1. Het registratierecht bedraagt 140 euro. Dit betaal je wanneer je de naamsverandering aanvraagt.
2. Gratis
Bewijs
1. Wat heb je nodig indien je je naam wil wijzigen om wille van ernstige redenen via FOD Justitie:
- een afschrift van de geboorteakte (geen uittreksel) of bij gebrek aan een geboorteakte, een plaatsvervangend document (bv. een geboorteattest van het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en de staatlozen), indien nodig voorzien van een legalisatie en vertaald naar het Nederlands door een beëdigd vertaler in België
- een recent bewijs van verblijfplaats
- een bewijs van de Belgische nationaliteit of, voor de vluchtelingen en de staatlozen, een attest dat deze hoedanigheid bewijst
- een uittreksel uit het strafregister
- een bewijs van betaling van het registratierecht.
2. Wat moet je meebrengen indien je je naam wil wijzigen bij de burgerlijke stand van de gemeente:
- Indien je niet in België geboren bent: een afschrift van de geboorteakte (geen uittreksel) of bij gebrek aan een geboorteakte, een plaatsvervangend document (bv. een geboorteattest van het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en de staatlozen), indien nodig voorzien van een legalisatie en vertaald naar het Nederlands door een beëdigd vertaler in België
Regelgeving
1. Wet van 15 mei 1987 betreffende de namen en voornamen (BS van 10 juli 1987).
2. Wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheek en griffierechten teneinde de procedure voor naamsverandering te versoepelen. (nieuw art. 370/8/1 oud BW)
Wat meebrengen
1. Wat heb je nodig indien je je naam wil wijzigen om wille van ernstige redenen via FOD Justitie:
- een afschrift van de geboorteakte (geen uittreksel) of bij gebrek aan een geboorteakte, een plaatsvervangend document (bv. een geboorteattest van het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en de staatlozen), indien nodig voorzien van een legalisatie en vertaald naar het Nederlands door een beëdigd vertaler in België
- een recent bewijs van verblijfplaats
- een bewijs van de Belgische nationaliteit of, voor de vluchtelingen en de staatlozen, een attest dat deze hoedanigheid bewijst
- een uittreksel uit het strafregister
- een bewijs van betaling van het registratierecht.
2. Wat moet je meebrengen indien je je naam wil wijzigen bij de burgerlijke stand van de gemeente:
- Indien je niet in België geboren bent: een afschrift van de geboorteakte (geen uittreksel) of bij gebrek aan een geboorteakte, een plaatsvervangend document (bv. een geboorteattest van het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en de staatlozen), indien nodig voorzien van een legalisatie en vertaald naar het Nederlands door een beëdigd vertaler in België