Heraanleg Willem II-straat

De Willem II-straat wordt compleet heraangelegd. Bij deze werken inbegrepen zijn het kruispunt met de Hoevenstraat-Hasseltstraat-Koningsstraat en de wegenis en stoepen van de Koningsstraat tot en met de kruising van de Bolakkerstraat.

Over dit project

De weg is zowel boven als onder de grond volledig versleten. Een complete heraanleg dringt zich op. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om te zorgen voor een veilige fietsverbinding voor de vele kinderen en jongeren die er dagelijks gebruik van maken. Bovendien kunnen de problemen met de waterhuishouding opgelost worden.

Wat zijn de problemen in de Willem II-straat?

De Willem II-straat is een rijweg die door hoofdzakelijk schoolfietsers gebruikt wordt als bovenlokale verbinding. Dagelijks passeren er volgens tellingen van de politie meer dan 600 fietsers door de straat. Tegelijk gebruiken elke dag zo’n 1500 auto’s deze weg. Het merendeel van dit autoverkeer op de route Hoevenstraat-Willem II-straat is sluipverkeer.

Bovendien hoeven de auto's op deze route over een lengte van meer dan 1,5 kilometer geen enkele keer voorrang aan rechts te verlenen. Dat zet aan tot overdreven snelheid.

De voetpaden in de Willem II-straat zijn in slechte toestand. Verzakkingen in de stoepen worden veroorzaakt door de slechte toestand van de riolering. Die riolering – nog een gemengd stelsel – krijgt bij regenweer het water niet verwerkt waardoor de rijweg en de voetpaden op verschillende plaatsen regelmatig onder water staan. Dat is nogmaals gebleken bij de zware regenval van de afgelopen periode.

Parkerende voertuigen op de rijweg ter hoogte van de aansluiting met de Ringlaan bemoeilijken ernstig het vlot op- en afrijden.

Bijkomend is het als gevolg van de huidige inrichting voor fietsers moeilijk om vanuit uit de Willem II-straat de Ringlaan veilig over te steken.

Welke zijn de oplossingen?

Voor het autoverkeer wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd van de Ringlaan in de richting van de Hoevenstraat/Koningsstraat. Voor de auto’s die van de Hoevenstraat komen, is doorgaand verkeer naar de Ringlaan niet meer mogelijk. Dat vermindert het aantal auto’s in de Willem II-straat zeer aanzienlijk. In feite is het enkel nog voor bewoners zinvol om in de Willem-II-straat de auto te gebruiken. Gunstig neveneffect is dat ook het verkeer in de Hoevenstraat vermindert.

Het is immers niet de bedoeling dat alle auto’s die nu de Hoevenstraat en Willem II-straat gebruiken als sluipweg via de Hasseltstraat gaan rijden. Het is de bedoeling om doorgaand verkeer naar de Lindelsebaan en naar de Noord-Zuidverbinding te leiden.

Omdat het autoverkeer drastisch vermindert, kunnen de stoepen weg. Ze worden vervangen door groene infiltratiebermen zodat zoveel mogelijk regenwater in de bodem kan insijpelen. Enkel aan de aansluiting met de Ringlaan blijft er aan beide zijden van de weg een gedeelte stoep.

Er komt enkel nog verharding bij inritten en aan de aansluiting met de Ringlaan. Daar wordt ook een parkeerstrook aangelegd om de auto's van de rijweg te weren.

Op de Ringlaan tenslotte komt een verkeersveilige oversteekplaats voor de fietsers.

Verkeersafwikkeling

In principe geldt er vanaf 8 januari een verbod voor alle gemotoriseerde verkeer in de gehele werkzone. In de straten die aansluiten op de Willem II-straat (Pijpenstraat, Voorhasselt en gedeelten van de Hasseltstraat, Bolakkerstraat, Koningsstraat en Hoevenstraat) is enkel plaatselijk verkeer toegelaten. Het verkeer wordt vanaf het Lindel omgeleid via de Lindelsebaan. 

Timing

Fase 1: Nutsmaatschappijen

Deze fase is afgerond: de aanleg van noodleidingen.

Fase 2: Rioleringswerken

Vanaf 15 januari 2025 zal de rijweg worden opgebroken en wordt er gestart met de aanleg van de riolering. Dat zal een geschieden riolering zijn. Aan de perceelsgrens komen er op het private domein twee putjes: eentje voor de afvoer van het vuilwater en een ander voor het regenwater. De aansluiting van de woning op deze putjes is voor rekening van de private eigenaar.

De weg wordt niet in zijn geheel opgebroken. Eerst wordt gewerkt vanaf de Ringlaan tot aan de opslagplaats van de werf iets voorbij de Pijpenstraat.  Het overige gedeelte volgt in een latere fase.

Na de riolering worden achtereenvolgens de fundering geplaatst van de nieuwe rijweg, de lijnvormige elementen (zoals betonnen straatkanten) en de onderlaag asfalt.

Fase 3: Nutsmaatschappijen

Vanaf juni 2025 zullen de nutsmaatschappijen de definitieve aanleg doen van de nutsleidingen (water, gas, elektriciteit). Ook alle huisaansluitingen worden dan gemaakt.

Fase 4: Wegeniswerken

In een laatste fase gebeurt de afwerking van de wegenis (bermen, inritten en toplaag asfalt). Als alles naar wens verloopt wordt deze fase vanaf oktober 2025 uitgevoerd.

Opgelet: een planning als deze is steeds onder voorbehoud. Slecht weer en onvoorziene gebeurtenissen kunnen altijd roet in het eten gooien.

Openbare werken in Pelt
Aangepast op: woensdag 8 jan 2025 om 09:15 uur
Naar top