Nu ook mobiele camera's in strijd tegen overlast

De gemeente zet voortaan ook mobiele camera’s in om overlast tegen te gaan. Ze zullen worden ingezet op plaatsen die bekend staan voor sluikstorten en andere vormen van overlast. Ze zullen dus regelmatig van locatie veranderen.

Cameratoezicht is een extra middel dat de gemeente en de politiediensten voortaan inzetten in de aanpak van overlast op het openbaar domein. Een half jaar geleden werden al camera’s in gebruik genomen in de omgeving van de uitgaansbuurt in de Kerkstraat.

Als er via de camera’s vaststellingen worden gedaan, dan kunnen de overtreders worden geïdentificeerd en kan er een (GAS-)boete volgen.

Voor het gebruik van de camerabeelden gelden strenge regels. De aanwezigheid van de camera’s is aangegeven. De beelden worden maximum 1 maand bewaard en worden geraadpleegd om problemen vast te stellen. Alleen de politie kan de beelden bekijken, ‘live’ of achteraf, en enkel in het kader van een opdracht.

Gepubliceerd op donderdag 8 februari 2024 12.10 u.