Pelt in zee met Arktos om lokale lagere scholen te steunen

Gemeente Pelt ondertekende een samenwerkingsovereenkomst met jongerenorganisatie Arktos voor 15 000 euro per jaar. Het doel ervan is de Peltse lagere scholen te ondersteunen op vlak van het mentaal welbevinden van kinderen.

De coronapandemie heeft bij veel mensen het mentaal welzijn onder druk gezet, in het bijzonder dat van (kwetsbare) kinderen en jongeren. Maar ook los van de coronapandemie is het verbeteren van het ‘mentaal welbevinden’ bij kinderen meer dan ooit een prioriteit. Samen met de lagere scholen en partners zoals Arktos wilt Pelt nadrukkelijk inzetten op het vroegtijdig detecteren van moeilijkheden bij kinderen. Als dit op tijd wordt gedaan, kunnen later grotere problemen voorkomen worden.

Arktos is het Vlaams expertisecentrum voor kinderen en jongeren in kwetsbare situaties. Arktos gelooft als organisatie dat er in alle kinderen en jongeren kracht en talent zit om hun eigen toekomst te kunnen verbeteren. Arktos sluit vanuit haar Peltse uitvalsbasis heel nauw aan bij de leefwereld van kinderen en jongeren. Dit via verschillende projecten in samenwerking met o.a. de secundaire scholen en bijvoorbeeld ook binnen het OverKophuis dat binnenkort de deuren zal openen.

Voor dit nieuwe project met de lagere scholen zal een jongerenwerker, genaamd Gert, een dag per week beschikbaar zijn voor de Peltse lagere scholen. Gert focust op twee sporen.

Enerzijds richt hij zich op alle Peltse leerlingen van het 6e leerjaar. Via het traject ‘Aandacht in Actie’ leren de jongste tieners als beïnvloedbare leeftijdsgroep, weerbaarder te zijn. De onderwerpen zijn gevarieerd en gaan bijvoorbeeld over het omgaan met groepsdruk tot de mogelijkheden maar ook valkuilen van de sociale media. Uit een bespreking tussen de gemeente, de schooldirecties en de politie bleek dat de doelstellingen van het oude MEGA-project nog steeds belangrijk zijn, maar dat het intussen toe is aan een actualisering qua inhoud en aanpak. Arktos is een ideale partner om die boodschappen over te brengen en een positieve impact te hebben op deze leeftijdscategorie.

Daarnaast biedt jongerenwerker Gert een aanbod op maat voor elke lagere school afzonderlijk. Gert kan vanuit de ervaring, deskundigheid en de insteek van Arktos meedenken op verschillende niveaus. Die niveaus gaan van het schoolteam tot de directie en de leerkrachten, als het gaat over het versterken van kinderen in kwetsbare situaties.

Deze activiteit past als twee trommelstokken bij de visie van Pelt om een kindvriendelijke gemeente te zijn en te blijven. Alle kinderen verdienen immers de beste kansen om zich te ontwikkelen. Sommige kinderen hebben af en toe nood aan wat extra aandacht, en die gaat Pelt hen nu nog meer kunnen geven.

Gepubliceerd op woensdag 8 september 2021 10.44 u.