Pelt trekt noodhulp uit voor cholera-epidemie Zambia

Op voorstel van de mondiale raad van Pelt kende het college van burgemeester en schepenen onlangs noodhulp toe aan OXFAM België. In Zambia heerst een ernstige cholera-epidemie. Pelt trok 1500 euro van het jaarlijkse noodhulpbudget uit.

Zambia - Sinds 2023 steeg het aantal besmettingen en sterfgevallen door cholera explosief. De razendsnelle verspreiding van de bacterie is er te wijden aan een gebrek aan proper drinkwater. Het regenseizoen bevordert de verspreiding van de ziekte, waardoor deze vrij spel krijgt. Kinderen, zwangere vrouwen en oudere mensen zijn bijzonder kwetsbaar voor cholera. De slachtoffers lijden aan diarree, braken en uitdroging. Zonder tijdige behandeling kan hun gezondheidstoestand fataal worden.

De Peltse mondiale raad raadde het Peltse gemeentebestuur aan om Oxfam en haar lokale partner ‘Keepers Zambia Foundation’ van financiële steun uit het noodhulpbudget te voorzien. De organisaties verdelen er middelen ter preventie: hulppakketten zoals emmers en zuiveringstabletten op basis van chloor.

Op dinsdag 4 juni van 10 tot 16 uur verkochten cursisten van volwassenenonderwijs Qrios (opleiding ‘Samenwerking en organisatie’) wafels aan Delhaize Neerpelt. Hun opbrengst, 150 euro wordt integraal toegevoegd aan het noodhulpbedrag van gemeente Pelt voor Oxfam België.

Totaal: 1650 euro.

Gepubliceerd op woensdag 5 juni 2024 10.50 u.