Peltse verenigingen krijgen opleiding rond levensreddende technieken

Meer dan 100 Peltenaren uit het verenigingsleven kregen dit voorjaar in negen praktische sessies uitleg hoe ze moeten reageren bij een hartstilstand. Aan de hand van een oefenpop konden ze reanimatietechnieken oefenen en het gebruik van de Automatische Externe Defibrillator (AED) uitproberen.

Je hart is van levensbelang en moet dus in optima forma blijven. Pelt gaat daarom volop voor hartveiligheid! Eerder deze maand organiseerde het gemeentebestuur samen met de Belgische Cardiologische Liga nog een hartscreening. 200 Peltenaren konden er gratis via verschillende tests laten onderzoeken of ze een verhoogd risico op hartfalen hadden.

Daarnaast werden dit voorjaar samen met het Rode Kruis Pelt negen informatiesessies in de Peltse kerkdorpen georganiseerd rond levensreddende technieken. Meer dan 100 Peltenaren uit het verenigingsleven kregen er alle info over reanimatie en het gebruik van ‘Automatische Externe Defibrillatoren’ (AED). Aan de hand van oefeningen met een oefenpop kregen ze het nodige zelfvertrouwen om zo bij een noodsituatie gepast te kunnen ingrijpen.

Op een dertigtal plekken, verspreid over de verschillende kerkdorpen van onze gemeente, vind je groene AED-bakjes. Je vindt ze op plekken in onze kerkdorpen waar de mensen uit de buurt samen komen: aan parochiezalen of sportclubs bijvoorbeeld. Een overzicht van alle locaties vind je op stratenplan.gemeentepelt.be/?laagid=885

Gepubliceerd op donderdag 28 maart 2024 17.51 u.